_
گیم‌فای چیست؟
صفحه اصلی / وبلاگ
_
4 خرداد 1401
گیم‌فای چیست؟
دسته‌بندی: ارز دیجیتال

گیمفای چیست؟

 

گیمفای (GameFi) یک مفهوم جدید در تجارت بازی و بلاکچین و در حال حاضر یکی از داغترین موضوعات در صنعت ارزهای دیجیتال است. ارزش بازار جهانی بازی در سال 2020 به 180 میلیارد دلار رسید و بلاکچین به دنبال ایجاد اختلال در بازار جهانی بازی است.

 

موفقیت Axie Infinity و فروش یک میلیارد دلاری آن در داراییهای درون بازی، توجه شرکتهای بازیسازی سنتی را جلب کرده است و غول هایی مانند Ubisoft اکنون وارد بازار گیمفای شدهاند.

 

اگر تا به حال این اصطلاح را نشنیدهاید در این مقاله به شما خواهیم گفت که دقیقا گیمفای چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

گیمفای چیست؟

 

گیمفای به مالیسازی بازیهای ویدیویی اشاره دارد و ترکیبی از سه بازار بزرگ امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکنهای غیرقابل تعویض و بازیهای مبتنی بر بلاکچین است.

 

همانطور که در این مقاله توضیح خواهیم داد، گیمفای یک اصطلاح نسبتاً گسترده است و عناوینی که در این صنعت قرار میگیرند، ممکن است دارای مولفههای مالی کاملاً متفاوتی باشند. به عنوان مثال، برخی از بازیهای بلاکچین به بازیکنان برای انجام وظایف درون بازی پاداش میدهند، در حالی که برخی دیگر به بازیکنان اجازه میدهند از طریق داراییهای مختلف خود درآمد کسب کنند.

 

لازم به ذکر است که گیمفای قمار نیست و بازیکنان برای کسب درآمد باید ترکیبی از مهارت و استراتژی را به کار گیرند. صرف نظر از اینکه شانس در این بازی ها نقش دارد یا خیر، تعیین نمی کند که چه کسی برنده است یا چه کسی واجد شرایط دریافت جوایز مالی است.

 

تاریخچه گیمفای

 

گیمفای در کنفرانس جهانی بلاکچین Wuzhen در نوامبر 2019 آغاز شد، زمانی که بنیانگذاران پلتفرم انتشار بازیهای بلاک چین MixMarvel، در مورد اینکه چگونه ارزهای دیجیتال میتوانند صنعت بازیهای ویدیویی را متحول کنند صحبت کردند.

 

با این حال این اصطلاح برای اولین بار در توییتی توسط آندره کرونژ (Andre Cronje)، یکی از بنیانگذاران Yearn در سپتامبر 2020 استفاده شد. در گذر سالها، اصطلاح «گیمفای» برای توصیف بازیهایی با عناصر مالی فعالشده توسط فناوری بلاکچین به کار برده شد.

 

اگرچه گیمفای اخیراً محبوب شده است، اما تاریخچه آن تقریباً به بیتکوین بازمیگردد. ادغام BTC در سرورهای اولیه Minecraft، Gambit.com در سال 2013، عناوینی مانند Bombermine و خدمات همتا به همتا که گیمرها را قادر میسازد تا از عناوین اصلی با BTC درآمد کسب کنند، نشاندهنده برخی از اولین تلاشها در این زمینه است که اکنون آنها را گیمفای در نظر میگیریم. سپس پروژههایی مانند Huntercoin از فناوری بلاکچین برای چیزی فراتر از پرداخت استفاده کردند و بازیکنان را قادر میساختند تا ارزهای دیجیتال را برای کسب درآمد استخراج کنند.

با راهاندازی اتریوم در سال 2015 فرصتهای جدیدی برای توسعه دهندگان بازی های ویدیویی ایجاد شد. برای اولین بار، برنامهها را می توان ذخیره، اجرا و فعال کرد. از جمله بازیهای بلاکچین مانند CryptoKitties بودند که از استاندارد جدید ERC-721 برای نمایش داراییهای درون بازی در قالب توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) استفاده کردند.

از آن زمان NFTها محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند و بلاکچینهای بهینهسازی شده برای عملکرد توسعه یافتهاند که الهام بخش نوآوری فوقالعادهای در صنعت بازی هستند. امروز ما شاهد آن هستیم که تلاشهای این مبتکران در حال به ثمر نشستن هستند و بازیهای بلاک چین به شدت در حال رشد هستند.

 

گیمفای چگونه کار میکند؟

 

امروزه گیمفای در انواع مختلف عرضه میشود. به همین دلیل، راه هایی که بازیکنان میتوانند از طریق محیط بازی خود کسب درآمد کنند، متفاوت است. با این حال، چند موضوع مهم وجود دارد. محبوبترین بازیهای بلاکچین از ترکیبی از این ویژگیها برای کسب درآمد از فعالیت خود استفاده میکنند. بیایید در مورد منحصر به فردترین ویژگیهای گیمفای توضیح دهیم:

 

  • بازی برای کسب درآمد(Play-To-Earn)

 

بازیکنان برخی از بازیهای بلاکچین برای تکمیل اهداف روند بازی پاداش دریافت میکنند. این بازیها برای کسب درآمد معمولاً دارای توکنهای اختصاصی هستند که در یک قرارداد هوشمند ذخیره میشوند.

 

برای مثال در بازی بسیار محبوب اتریوم Axie Infinity، بخشی از توکن AXS بازی برای پاداش دادن به حرکتهای زیر ذخیره شده است:

 

  • برنده شدن در نبردها و مسابقات
  • مراقبت از زمین خود
  • تجارت در بازار Axie Infinity
  • پرورش دادن

 

 

مالکیت دارایی

 

مفهوم مالکیت داراییهای دیجیتال کمیاب در بسیاری از بازیهای بلاکچین امروزی مشهود است. میتوانید از NFT برای نمایش انواع چیزها از جمله آیتمهای درون بازی استفاده کنید.

 

در بازیهای CryptoKitties و Axie Infinity، میتوانید دو موجود را پرورش دهید تا موجودی سوم را ایجاد کنید. آنها سپس میتوانند با استفاده از این دارایی جدید، از قابلیتهای بازی برای کسب درآمد یک عنوان استفاده کنند، آن را بفروشند یا آن را برای استفاده دیگر گیمرها اجاره دهند و درآمد ایجاد شده را بین مالکان و وام گیرندگان تقسیم کنند. جهانهای مجازی آنلاین معروف به متاورسها به ساکنان خود اجازه میدهند تا از طریق مالکیت دارایی کسب درآمد کنند. در قلب فضاهایی مانند، سندباکس و دسنترالند مفهوم مالکیت زمین وجود دارد و این قطعات آزادانه در بازارهای ثانویه تجارت میکنند.

 

صاحبان قطعهها میتوانند مانند دنیای واقعی از ملک خود درآمد کسب کنند. علاوه بر فروش مستقیم زمین، آنها میتوانند جاذبه ای برای کسب درآمد ایجاد کنند، یا آن را اجاره دهند تا شخص دیگری کسب درآمد کند.

جالب اینجاست که این دنیاها شروع به توسعه اقتصاد میکنند. به عنوان مثال، در مارس 2021، کازینو Tominoya در دسنترالند افراد واقعی را برای استقبال از بازیکنان و خدمت به عنوان کارکنان پشتیبانی عمومی استخدام کرد. این روند احتمالا ادامه خواهد داشت. برخی می گویند که «اقتصاد متاورس» در نهایت با استفاده مردم از فرصتهای جدید، اقتصاد دنیای واقعی را کوچکتر خواهد کرد.

 

ویژگیهای دیفای

 

در برخی از پروژه های گیمفای، مفاهیم بخش دیفای برای پاداش دادن به گیمرها استفاده می شود. افرادی که تجربه دیفای دارند با مفاهیمی مانند  ییلدفارمینگ(yield farming)، استخراج نقدینگی، و استیکینگ آشنا هستند که میتوانند برای تولید درآمد غیرفعال استفاده شوند.

بازی های بلاک چین که از ویژگیهای دیفای استفاده می کنند، عبارتند از Axie Infinity، Aavegotchi و Nine Chronicles.

 

جمعبندی

 

علیرغم اینکه ریشه گیمفای به همان ابتدای رمزارزها بازمی گردد، اما به تازگی رایج شده است. موفقیت Axie Infinity رشد این جایگاه را به خوبی نشان میدهد. در آگوست 2021، Axie Infinity اولین بازی بلاکچین بود که فروش توکنهای آن از 1 میلیارد دلار فراتر رفت و روزانه بیش از یک میلیون بازیکن فعال دارد.

 

با این حال، اکنون که فناوری پشت بازیهای بلاک چین گیمفای و درک آن توسعه یافته است، جذابیت بسیار گستردهتری دارند. به گفته برخی از ناظران صنعت، بازی محتملترین مسیر برای پذیرش گسترده بلاکچین است.

 

بیش از 2.7 میلیارد گیمر در سراسر جهان از قبل با مفهوم اقلام نایاب دیجیتالی و ارزهای درون بازی آشنا هستند. بنابراین تصور اینکه گیمفای بخشهای بزرگتری از بازار جهانی بازیهای ویدیوی ۱۸۰ میلیارد دلاری را میگیرد، دشوار نیست.

دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.